Smart Norway blir ny eier av JOBBiT

Næringsliv: JOBBiT går fra å være et prosjekt i T:Lab til å spinnes ut i en kommersiell satsning. Smart Norway overtar derfor JOBBiT fra 1. april.

JOBBiT har siden 2012 koblet bedrifter i Nord-Trøndelag med potensielle arbeidstakere. Prosjektleder Anne Peggy Møller Schiefloe har jobbet med satsingen siden oppstarten i 2012.

– Tilgang til rett kompetanse er avgjørende for selskaper som ønsker å utvikle seg, og er like viktig for en etablert virksomhet som for en gründerbedrift. Derfor har vi vært tilstede på jobbmesser og karrieredager, og i tillegg hatt tett dialog med næringslivet, sier Anne Peggy. Hun mener videre det er viktig å gi personer som er på utkikk etter karrieremuligheter i regionen et jobbnettverk for å komme i posisjon for de spennende jobbene, sier hun i en pressemelding.

Fortsetter som samarbeidspartner

JOBBiT har hatt støtte fra Nord-Trøndelag Fylkeskommune, i tillegg til salg av rekrutteringstjenester. Anne Peggy har vært opptatt av å sikre videreføring av JOBBiT.

– En viktig del av prosjektet har vært å finne en god forretningsmodell og en kommersiell aktør som kan videreføre prosjektet. Vi har hatt dialog med flere aktører, og jeg er veldig fornøyd med at Smart Norway nå skal overta driften. Jeg er glad for at T:Lab fortsatt skal være en samarbeidspartner til JOBBiT, og at jeg får bidra med min kompetanse og erfaring videre. Hvordan samarbeidet skal fungere vil vi ha klart innen 1. april, sier hun.

Har rekruttert mange

Alexander Støvik Kjølstad i Smart Norway er også veldig fornøyd med avtalen som nå er signert.

– Rekruttering til regionen er noe vi har vært opptatt av i mange år, og for oss var det viktig at JOBBiT ble videreført, forteller han.
Smart Norway leverer digital kommunikasjon og markedsføring via sine datterselskaper Smart Media, Smart Labs, Gidd Media og Hypervisjon. Alexander gleder seg til å videreutvikle konseptet.

– JOBBiT er et spennende tilskudd til det vi allerede driver med, og vi ser flere synergier mellom JOBBiT og våre eksisterende selskaper, utdyper han. Og at prosjektet har vært en suksess er han ikke i tvil om.

– Flere av våre ansatte har kommet via JOBBiT, og vi har hatt stor glede av prosjektet så langt.

Ønsker innspill

Når Smart Norway overtar 1. april vil det kunne bli endringer på hvordan det drives.

– JOBBiT skal videreføres, men det skal også videreutvikles, forteller Kjølstad. Til nå har det vært offentlig finansiering som har bidratt til deler av aktiviteten, og vi må tilpasse driften hvis vi ikke får støtte til disse aktivitetene videre, sier han.

Men først ønsker Alexander å bruke tiden fram mot overtagelsen til å få innspill fra andre.

– Vi har noen måneder på oss før vi overtar. Derfor håper jeg at de som har meninger om JOBBiT eller ønsker å være en samarbeidspartner tar kontakt med oss, oppfordrer han.

Kommenter gjerne, men vis saklighet: